نسبت طلائی در عکاسی

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 17 فروردین 1398 در ساعت 19 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

نسبت طلائی در عکاسی چیست و چگونه استفاده می شود؟

چگونه با قانون یک سوم مقایسه می شود ؟

و چطور از آن برای ترکیب بندی عکاسی استفاده کنیم ؟

نسبت طلائی به عنوان ابزار ترکیبی قدرتمند قرن‌های متمادی مورد استفاده معماران و نقاشان قرار گرفته است .


نسبت طلائی در تابلو هایی همچون مونالیزا، شام آخر و تولد ونوس

که در آن نسبت طلائی رعایت شده است

نسبت طلایی نیز "اعداد طبیعت" است 

زیرا گفته می‌شود که در همه جا در سراسر طبیعت ظاهر می‌شود

 

 

نسبت طلائی در عکاسی

 

 

تاریخ چه نسبت طلائی

در حدود قرن دوازدهم میلادی، یک ریاضیدان به نام لیوناردو فیبوناچی یک سری از اعداد جذاب را کشف کرد .

اولین اعداد سری فیبوناچی عبارت‌اند از:

۰٬ ۱٬ ۱٬ ۲٬ ۳٬ ۵٬ ۸٬ ۱۳٬ ۲۱٬ ۳۴٬ ۵۵٬ ۸۹٬ ۱۴۴٬ ۲۳۳٬ ۳۷۷٬ ۶۱۰٬ ۹۸۷٬ ۱۵۹۷٬ ۲۵۸۴٬ ۴۱۸۱

"عدد فی" از دنباله ی فیبوناچی مشتق شده است،

تصاعد مشهوری که شهرتش تنها به این دلیل نیست

که هرجمله با مجموع دو جمله ی پیشین خود برابری می کند.

بلکه به این دلیل است که خارج قسمت هر دو جمله ی کنار هم خاصیت حیرت انگیزی

نزدیک به عدد 1.618 را دارد که به "نسبت طلایی" مشهور است.

این اعداد به نام لئوناردو فیبوناچی ریاضیدان ایتالیایی نام گذاری شده‌است.

وی نخستین ریاضیدان بزرگ اروپا در قرن سیزدهم است

که بیشتر فعالیت هایش از آثار ریاضیدان‌های مسلمان به خصوص خوارزمی، کرجی و ابوکامل تأثیر پذیرفته است.

نسبت طلائی در عکاسی

 نسبت طلایی می‌تواند به ایجاد تصاویری کمک کند که یک ترکیب‌بندی قوی داشته باشند

که بینندگان را به عکس شما جذب خواهد کرد.

دلیل این امر ساده است، نسبت طلایی اجازه آهنگسازی را می‌دهد

که کاملاً از دیدگاه بیننده هارمونی است، و عکسی را ایجاد می‌کند

که برای چشم انسان بسیار خوشایند است.

ما به طور طبیعی ترجیح می‌دهیم به یک تصویر نگاه کنیم

که متوازن و هماهنگ باشد، و نسبت طلایی این امر را فراهم می‌کند.

نسبت طلائی در عکاسی


استفاده از نسبت طلایی در عکاسی به عنوان یک عنصر

طراحی راه خوبی برای رسیدن به یک ترکیب‌بندی قوی به شکل آلی است.

این کار بیننده را به عکس شما جلب می‌کند و از همان ابتدا  بیننده به عکاسی شما علاقه نشان می‌دهد

این همان چیزی است که ما به عنوان عکاس باید برای آن تلاش کنیم.

عکاسی در مورد ایجاد چیزی است که از نظر بصری جذاب است،

و استفاده از نسبت طلایی به عنوان یک اصل طراحی

تنها یک راه برای دستیابی به این هدف است.

نسبت طلایی در عکاسی


برای استفاده از نسبت طلایی در عکاسی، می‌توانید تصور کنید

که بالای تصویر شما به چرخش در می‌آید.

یا می‌توانید یک شبکه را ایجاد کنید. این یک شبکه فی  است،

شبکه فی شبیه قانون یک سوم است، اما با خطوط مرکزی به هم نزدیک‌تر می‌شود

 

 

کاربرد نسبت طلائی در عکاسی

 

نسبت طلائی در عکاسی

نسبت طلایی یا شبکه فی، مارپیچ طلائی و قانون یک سوم هر سه تکنیک ترکیبی جداگانه‌ای هستند.

برای مثال، در یک پرتره، من همیشه سعی می‌کنم که چشم‌ها را مرکز توجه قرار دهم.

چگونه از نسبت طلایی در عکاسی استفاده کنیم

هر دو مارپیچ طلائی و شبکه فی می‌توانند به شدت ترکیب‌بندی زیبایی را به عکس شما ببخشند.

اما چگونه از یک الگوی حلزونی و یا شبکه برای یک عکس بهتر استفاده کنیم؟

مرحله ۱: ارزیابی صحنه

 نسبت طلائی به صحنه مقابل شما بستگی دارد.

تکنیک‌های ترکیب‌بندی برای کمک به شما در فکر کردن در مورد صحنه به جای صرفاً اشاره و عکاسی هستند.

حالا که سه تکنیک ترکیب‌بندی مختلف را می‌دانید، باید مشخص کنید که کدام یک از آن‌ها مناسب است.

برای انجام این کار، از خودتان سوالاتی در مورد تصویر بالقوه در مقابل خود بپرسید:

موضوع عکس چیست؟ کدام قسمت عکس را می خواهید جلب بیننده قرار دهید

 

قانون یک سوم در عکاسی

 

نسبت طلائی در عکاسی

چه عوامل دیگری می‌تواند در صحنه وجود داشته باشد؟

به هر چیز دیگری در صحنه نگاه کنید و مشخص کنید که آیا این موضوع حواس شما را پرت می‌کند یا خیر.

آیا خطوط اصلی یا منحنی‌های طبیعی در تصویر وجود دارد؟

خطوط اصلی به خوبی برای شبکه فی کار می‌کنند

در حالی که منحنی‌های طبیعی فقط به صورت مارپیچ طلائی سوال می‌شوند.

 تعیین کنید که آیا از نسبت طلائی و یا مارپیچ طلائی استفاده کنید یا قانون یک سوم

سپس بین مارپیچ طلائی و شبکه فی یکی را انتخاب کنید

شما نمی‌توانید یک جسم مستقیم را به شکل مارپیچ تغییر دهید تا بتوانید در داخل یک کهکشان مارپیچی قرار بگیرید،

بنابراین اگر صحنه شما خطوط هدایتگر دارد، شبکه فی را امتحان کنید.

اگر منظره شما منحنی‌های طبیعی بیشتری از شکل یک درخت به

شکل یک استخوان گونه دارد، این مارپیچ طلائی ممکن است مناسب باشد.

نسبت طلایی نسخه پیشرفته‌تر از قانون یک سوم است، اما هنوز هم خوب است که دوباره قانون یک سوم را اعلام کنیم.

اگر صحنه به بهترین نحو با تکنیک ترکیب‌بندی کار می‌کند، از آن استفاده کنید!

تصور کردن یک مارپیچ پیچیده روی عکس می‌تواند در ابتدا مشکل باشد.

اگر این مفهوم را ساده کنید, مدیریت آن کمی ساده‌تر است.

ابتدا, بررسی کنید و ببینید که کدام یک از لایه‌های شبکه دوربین شما را از طریق مشاهده

گزینه‌ها در تنظیمات ایجاد کرده‌است

. اگر دوربین شما دارای یک گزینه یا گزینه مارپیچی است, آن ویژگی را روشن کنید.

بیشتر دوربین ها قانون یک سوم را دارند

حتی زمانی که آن راهنمای ترکیب‌بندی شما باشد, مفید است که قانون یک سوم  را فعال کنید.

اگر منظره یاب نوری دارید (برخلاف سیستم الکترونیکی), شما باید

شبکه را آنطور که عکاسی می‌کنید و با نمای زنده بررسی می‌کنید, تصور کنید.

اگر شما شبکه فی را انتخاب کردید, سوژه را به مرکز تصویر نزدیک‌تر کنید.

اگر با آن مارپیچی طلایی کار کنید, سوژه را کمی دورتر از قاعده تقاطع دو سوم قرار دهید

آتلیه کودک چیترا


 
دارای مجوز رسمی از اتحادیه عکاسان و تصویر برداران تهران بصورت تخصصی

در زمینه های عکاسی کودک، عکاسی نوزاد، عکاسی بارداری  فعالیت می نماید.

این آتلیه مفتخر است عکاسی از کودک را با صبر و حوصله و ارتباط صمیمی با کودکان و ایده پردازی

در انتخاب دکور, رنگها, نوع چهره کودک و ترکیب بندی مناسب و متفاوت بهترین لحظات کودک دلبندتان را ثبت نماید.

آتلیه کودک چیترا
 با داشتن امکانات مدرن و کادر مجرب توانسته سیستم عکاسی

به صورت مجازی (virtual) را در ایران اجرا نماید . این سیستم کاملا منحصر بفرد و متفاوت می باشد

. ما بر اساس سن و نوع چهره کودک محیط را آماده می کنیم. تلاش همکاران ما بر این است

با نو آوری و خلاقیت در جهت کیفیت تصویر و اجتناب از کارهای مشابه و تکراری قدم برداریم .

چیترا به معنای چهره و روی است چیترا در ایران باستان نام الهه مهتاب بوده است

 در سانسکریت چیترا به معنای آشکار و برجسته و نورانی و روشن و برانگیخته است.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :